V bežnom živote nastávajú situácie, kedy je nevyhnutné poznať bonitu či solventnosť fyzickej alebo právnickej osoby, napríklad pri pôžičkách, úveroch alebo ručení v úvere inej osoby. Vďaka Výpisom z registrov vieme objektívnym posúdením možností vyhodnotiť, či si konkrétna osoba môže dovoliť ďalšiu pôžičku alebo nie.
Existuje webový portál moje-financie.sk, ktorý poskytuje hodnotenie bonity fyzických osôb a prehľad ich finančných záväzkov s presahom do minulosti (vrátane tých, ktoré boli zamietnuté alebo stiahnuté ) a zhromažďuje všetky pôžičky, záväzky, úvery, leasingy a kreditné karty, ktoré poskytli banky a peňažné ústavy tvoriace spolu viac ako 40 finančných inštitúcií (členovia úverových registrov SRBI a NRKI), ktoré pôsobia na slovenskom trhu. Úverové registre sú databázy všetkých typov klientov, ktorí sú nejakým spôsobom spojení s poskytnutým úverom a sú zriadené na poskytovanie údajov o klientoch pre finančné aj nefinančné inštitúcie. Takéto informácie sú potrebné pre posúdenie celkovej úverovej histórie a platobnej morálky žiadateľa, čo vedie k zamedzovaniu poskytnutia úverov nebonitným klientom. Na sledovanom portáli sa teda dajú získať výpisy z úverových registrov a informácie o exekúciách, ako aj monitoring osobných dát na internete - to všetko ihneď po ukončení procesu registrácie na ňom.
Registrácia na portáli je nevyhnutná z dôvodu umožnenia prístupov k citlivým osobným údajom. Služby portálu – sekcia „Výpisy a služby“ sú určené len pre registrovaných používateľov - pre fyzické osoby (FO) a pre fyzické osoby – podnikateľov (FOP), ktorí tak majú online prístup k vlastným výpisom a môžu získať aj ďalšie nadstavbové služby. Najjednoduchší spôsob registrácie je priamo pri procese žiadosti o výpis, kde sa vypĺňa aj registračný formulár. Registračný formulár je k dispozícii aj v PDF podobe a po vyplnení ho možno zaslať e-mailom alebo poštou, prípadne ho vyplniť a odovzdať priamo v klientskom centre. Po ukončení registrácie to znamená pohodlný a časovo neobmedzený prístup k mnohým potrebným informáciám zo súkromia domova či z pracoviska, a to vrátane výpisov z úverových registrov Spoločný register bankových informácií (SRBI), ktorý začal svoju činnosť v roku 2003 a Nebankový register klientskych informácií (NRKI). Tieto registre zhromažďujú nielen negatívne dáta (o nesplácaní), ale aj pozitívne dáta (o včasnom a riadnom splácaní), ktoré môžu podporiť budovanie dôveryhodnosti dotknutej osoby a podporiť získanie lepších podmienok pri jej žiadosti o úver. Dáta sa v registroch uchovávajú od podania žiadosti o úver, po celú dobu jeho trvania a 5 rokov po ukončení kontraktu.
Výhodou registrácie na portáli moje-financie.sk je aj skutočnosť, že takíto používatelia majú všetky výpisy z registrov v online verzii za zvýhodnené ceny (sú uvedené v cenníku tvoriaceho súčasť portálu) v porovnaní s osobnou žiadosťou v klientskom centre alebo pri žiadostiach vybavovaných poštou alebo elektronicky. Výpisy z registrov SRBI a NRKI - kompletná úverová správa stojí 8 € za výpis (v klientskom centre to stojí 14 € za výpis), pri exekúciách stojí prvý dopyt na existenciu subjektu v databáze (fyzická alebo právnická osoba) 2 €, následný dopyt na podrobnosti o prípadnej exekúcii stojí znova 2 €.
O výpis z Nebankového registra klientskych informácií môžu požiadať aj právnické osoby, no len prostredníctvom pošty, elektronicky alebo priamo v klientskom centre.
Všetky dokumenty, ktoré klient potrebuje pre aktívne využitie Spoločného registra bankových informácií(napr. žiadosti o výpis, cenník výpisov, plnomocenstvo...) je možné nájsť na webovej stránke sbcb.sk, sekcia: žiadosti a dokumenty. Informácie, ako je potrebné postupovať, sú uvedené v sekcii klientske centrum.
V prípade, že zákazník uprednostňuje pre získanie potrebných informácií osobný kontakt, môže o ne požiadať operátorov v Klientskom centre SBCB – Slovak banking credit bureau na adrese CRIF – Slovak Credit Bureau, s.r.o., Twin City blok C, Mlynské nivy 14, 821 09 Bratislava), e-mailový kontakt SBCB: sbcbklient@crif.com.
Ak zákazník pochádza z Bratislavy alebo jej okolia a potrebuje si ujasniť či prekonzultovať možnosti riešenia svojej finančnej situácie v nadväznosti na svoju bonitu, tak sa mu môže oplatiť zájsť do Klientskeho centra osobne - spoje MHD: 21, 25, 42, 50, 60, 70, 72, 88 – zastávka Autobusová stanica, parkovanie je možné na platenom parkovacom mieste v podzemných garážach budovy Twin City B. Na portáli sú uvedené aj informácie o otváracích časoch Klientskeho centra.
Michal Micháľ
Hypotekárny špecialista